З 1 січня 2018 року запроваджений МСФЗ 9 (IFRS 9). Стандарт передбачає нову модель знецінення фінансових інструментів на основі концепції очікування
Впроваджується новий алгоритм розрахунку резервів, що передбачає використання економетричних моделей будь-яким з двох способів:
Власні економетричні моделі банків мають оцінюватися аудитом, як мінімум, на статистичну значущість.
Моделі мають бути прийнятного рівня статистичної значущості щодо прогнозування сценаріїв та ймовірностей дефолту як функцій часу
В МСФЗ 9 поняття ймовірності дефолту PD трактується інакше, ніж в регуляторних вимогах щодо кредитного ризику
Процеси моделювання в фінансових установах ЄС розглядаються Регламентом 575/2013 від 26.06.2013 та Директивою 2013/36/ЄС від 26.06.2013:
регламентовано обов’язкове застосування моделювання для складання сценарних прогнозів щодо вартості фінансових інструментів з урахуванням ризику та прогнозування стану під ризиком фінансової інституції в цілому
У США також регламентовано застосування моделювання. Так, відповідно до US FED - SR11/07, ризик моделювання обумовлений, в першу чергу, двома причинами:
Водночас Україна, як і завжди, торує революційні шляхи.
Українське законодавство сьогодні, на нашу думку, не визначилося щодо підходів до моделювання у фінансових установах. Проте застосування таких процедур широко впроваджується під певним регуляторним тиском (кредитний ризик, стрес-тестування) та шляхом імплементації МСФЗ 9.
На наших очах в державі відбувається надмірно швидке застосування моделювання без відповідного обґрунтування та адаптації до певних українських реалій.
Ми вважаємо, що специфіка України полягає в тому, що на відміну від ЄС та США, впровадження моделей відбувається з певним браком регуляторних вимог щодо цього процесу.
Вкрай потрібне регулювання в цій сфері планується впроваджувати вже після фактичного впровадження модельного підходу (зокрема, для розрахунку знецінення фінансових активів для формування резервів та підготовки фінансової звітності за МСФЗ 9). Так, Постановою Правління Національного банку України від 18.06.2015 №391 затверджено Комплексну програму розвитку фінансового сектору України до 2020 року, якою, зокрема, передбачено імплементацію вимог Регламенту 575/2013 від 26.06.2013 та Директиви 2013/36/ЄС від 26.06.2013 в українське законодавство.
Помітні також зусилля Національного банку України (ПНБУ №351) щодо явного спонукання економічними методами до застосування банками модельного підходу, який має спиратися на власну статистику дефолтів позичальників.
З метою уникнення в майбутньому зазначених вище проблем ми спираємся виключно на вимоги законодавства ЄС у цій сфері та ґрунтуємся на загальноприйнятих наукових критеріях визначення достовірності та статистичної значущості моделей.
Принципи та критерії, яких ми дотримуємося та рекомендуємо нашим клієнтам:
Застосування учасниками фінансового ринку моделювання без необхідного підґрунтя має певні ризики, які можуть в майбутньому трансформуватися у додаткові витрати чи збитки внаслідок: